sad_pvnDMEs57q

آیا مایلید جدیدترین تخفیف ها و محصولات ، پیش از همه ، برای شما ارسال شود؟

0

صندوق مکانیزه فروش یا (POS (Point Of Sale چیست ؟ مزایا و معایب


مدیر مدیر / دانشنامه
01 اردیبهشت 1399

صندوق مکانیزه فروش یا (POS (Point Of Sale چیست ؟

صندوق مکانیزه فروش یا POS (Point Of Sale) یک سیستم محاسباتی که برای ثبت ، محاسبه و کنترل عملیات بازرگانی از جمله فروش ، خرید ، دریافت ، پرداخت ، موجودی انبار و غیره در واحد های تجاری یا خدماتی استفاده می شود ، این سیستم ها به صاحبان کسب وکار کمک می کند تا ضمن ثبت عملیات تجاری خود بتوانند کنترل دقیقی بر نحوه عملکرد مالی واحد خود نیز داشته باشند و در نتیجه استفاده از آنها باعث کنترل بیشتر ، کاهش خطای انسانی و افزایش بهره وری می گردد . صندوق مکانیزه فروش متشکل از یک واحد سخت افزار مرکزی است که با بهره گیری از نرم افزارهای اختصاصی و همچنین اتصال به دستگاه های سخت افزاری جانبی همچون چاپگر ، اسکنر بارکد ، ترازو ، کشوی پول ، نمایشگرهای مشتری ، کارت خوان های مغناطیسی و… یک سیستم اتوماسیون مکانیزه فروش را تشکیل می دهد.

انواع صندوق های مکانیزه فروش:

۱- ECR : Electronic Cash Register

این دستگاه ها در اصل نسل بعدی ماشین حساب های هستند که علاوه بر محاسبات جمع و تفریق ماشین حسابها عادی ، با استفاده از حافظه داخلی و یک صفحه کلید امکان ذخیره قیمت تعداد محدودی از کالاها ، میزان فروش روزانه و ثبت میزان دریافتی صندوق و صدور فاکتور را برای کاربر فراهم می کنند ، در واقع می توان گفت اولین نسل POS ، ECR است که اگر در داروخانه ها قدیمی شهرتان گشتی بزنید حتماً موقع پرداخت پول به صندوق داروخانه با مدل های ابتدایی ECR ها مواجه خواهید شد و در زمان ثبت دریافت پول از شما و گذاشتن وجه نقد در کشوی مربوطه صدای “دینگ” به معنای هشدار باز شدن کشوی پول را خواهید شنید .
آیا می دانید علت صدای “دینگ” در POS های قدیمی چیست ؟ اساساً یکی از ویژگی های ابتدایی POS وجود صدای دینگ در هنگام باز شدن مخزن پول اش است ، زیرا در گذشته این کار به صاحب فروشگاه هشدار می دهد که درب مخزن پول باز شده وهمچنین از نظر روانی برای مشتری حُکم تاییده دریافت وجه نقد را دارد.

امروزه این نسل از صندوق ها با پیشرفت تکنولوژی ارتقاء یافته و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.
با توجه به ساختار ضعیف سخت افزاری در این نوع از پوزها از نرم افزارهای خاصی استفاده می شود که معمولاً شرکت تولید کننده به صورت ویژه طراحی کرده لذا در این سیستم ها امکان استفاده از نرم افزارهای متنوع و نصب سیستم عامل ویندوز وجود ندارد .
به دلیل سادگی عملکرد و عدم نیاز به دانش کاربری کامپیوتر و همچنین قیمت های پایین این نسل از صندوق های مکانیزه فروش در کسب و ۲ دانشنامه کارهای کوچک همچنان طرف داران خاص به خود را دارد.

مزایا:

  1. ۱- سادگی عملکرد
  2. ۲- ارزان بودن قیمت

معایب:

  1. ۱- عدم امکان نصب نرم افزارهای مالی و فروشگاهی
  2. ۲- عدم امکان استفاده از نمایشگرهای لمسی
  3. ۳- کاربری محدود
  4. ۴- استفاده به صورت تک کاربره

۲- Classic POS:

با ورود کامپیوتر به همه جنبه های زندگی افراد نسل جدیدی از پوزها به وجود آمد که ما آنها را کلاسیک پوز می نمامیم ، کلاسیک پوز ها در اصل کامپیوتر های تغییر شکل یافته ای هستند که در طراحی آنها سعی شده قطعات سخت افزاری به صورت یک سیستم یک پارچه و جمع و جور در کنار یکدیگر قرار گیرند ، این نوع از پوزها با بهر گیری از سخت افزارهای کامپیوتری امکان نصب سیستم عامل ویندوز و متعابقاً رنج وسیعی از نرم افزارهای مالی ، فروشگاهی را فراهم می کند ، اتصال به دستگاه های جانبی همچون چاپگر صدور فیش ، صفحه کلید قابل برنامه ریزی ، نمایشگر مشتری ، بارکد خوان از دیگر ویژگی های این دستگاه ها به شمار می آیند ، کلاسیک پوزها معمولاً مشتکل هستند از یک صفحات نمایش ۱۰” تا ۱۵” معمولی ، کی برد قابل برنامه ریزی ، محفظه خوابیده قطعات ، کشوی پول ،چاپگر صدور فیش و نمایشگر مشتری .

به دلیل استفاده از قطعات سخت افزاری داخلی کامپیوتر های شخصی در کلاسیک پوزها ، مشکلات احتمالی کامپیوترهای شخصی در این نوع از دستگاه ها به مراتب بیشتر دیده می شود ، زیرا محیط های تجاری و خدماتی دارای عوامل مخربی همچون گرد و خاک ، احتمال ضربه ، دمای متغییر ، نوسانات برق هستند و از سوی دیگر استفاده های طولانی مدت و بی وقفه در این محیط ها فشار دو چندانی به این سیستم ها وارد می کند. از این نوع از صندوق های معمولاً در سوپرمارکت ها و فروشگاه های خرده فروشی کوچک استفاده می شود .

مزایا :

  1. ۱- امکان نصب سیستم عامل و نرم افزارهای مالی نسبت به ECR
  2. ۲- اقتصادی بودن قیمت

معایب :

  1. ۱- عدم اطمینان به کارکرد طولانی مدت
  2. ۲- عدم مقاومت در مقابل عوامل مخرب محیطی همچون گرد و خاک ، پاشش آب و ضربه
  3. ۳- عدم امکان استفاده از نمایشگر های لمسی
  4. ۴- هزینه های نگهداری بالا
  5. ۵- مصرف برق زیاد
  6. ۶- عمر مفید کوتاه
  7. ۷- طراحی های قدیمی و جا گیر

۳- صندوق مکانیزه فروش لمسی Touch POS :

جدیدترین نسل صندوق های مکانیزه فروشگاهی تاچ پوزها هستند ، این سیستم ها با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا تولید می شوند و عمدتاً از قطعات سخت افزاری صنعتی در تولید آنها استفاده می گردد ، طراحی این نسل از صندوق مکانیزه فروش با توجه به محیط استفاده از آنها صورت گرفته ، در واقع در این سیستم ها علاوه بر استفاده از قطعات سخت افزاری صنعتی ، دارای بدنه هایی ویژه و سفارشی شده برای محیط های تجاری و خدماتی هستند تا بتوان از آنها به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته بدون هیچ گونه توقف استفاده نمود ، بهره گیری از صفحات نمایش لمسی ، طراحی یکپارچه ،جمع وجور و سفارشی شده و امکان اتصال به دستگاه های جانبی متنوع از دیگر ویژگی های این سیستم ها است.

این سیستم ها با قابلیت نصب انواع سیستم عامل های ویندوز امکان نصب نرم افزارهای متنوع مالی ، فروشگاهی ،حسابداری را به کاربر می دهد وهمچنین با دارا بودن درگاه های متعدد امکان اتصال به دستگاه های جانبی متنوعی همچون چاپگر صدور فیش ، صفحه کلید استاندارد یا قابل برنامه ریزی ، بارکدخوان ، لیبل پرینتر ، کشوی پول ، نمایشگر مشتری ، نمایشگر دوم و غیره را فراهم می کند. همانطور که می دانید در صنعت سخت افزارهای IT هر روز مدل های جدیدی رونمایی می شود و مدل های قدیمی با توقف تولید مواجه می شوند ، یکی از استانداردهای استفاده از صندوق های مکانیزه فروش در دنیا ، بهرگیری از سیستم های مشابه برای ایستگاه های کاری متنوع است ، زیرا این موضوع کمک می کند که شما به سادگی سیستم ها را جایگزین همدیگر کنید و توقفی در فروش ایجاد نشود همچنین هزینه های تعمیرات و نگهداری را به شدت کاهش می دهد و امکان ارائه خدمات پس از فروش تا ۵ سال را برای این دستگاه ها فراهم می کند.

تاچ پوز ها با بهره گیری از صفحات لمسی صنعتی احتیاج به صفحه کلید و ماوس ندارند، در نتیجه فضای بسیار کمتری را نسبت به رایانه های معمولی اشغال می نمایند و همچنین برق کمی مصرف می کنند. یکی از مهمترین ویژگی های صندوقهای مکانیزه فروشگاهی امکان اتصال آنها به شبکه و دستگاههای گوناگون از قبیل بارکد خوان، چاپگر صدور فیش و لیبل، ماوس، صفحه کلید و … می باشد.
از امکانات قابل افزایش به این صندوقها می توان به کارت خوان مغناطیسی و هوشمند، نمایشگر مشتری دو خط، سنسورهای تشخیص اثر انگشت، قرائتگر RFID، نمایشگر دوم و شبکه بی سیم می باشد.
به جرات می توان گفت امروزه تاچ پوزها در صنعت خرده فروشی دنیا ، جزء لاینفک تجهیزات واحدهای تجاری و خدماتی هستند و جزء استانداردهای واحدهای تجاری و خدماتی محسوب می گردند.

کاربرد Touch POS :

این سیستم های کاربردهای متنوعی در صنایع خرده فروشی از جمله فروشگاه های زنجیره ای ، رستوران ها ، سوپرمارکت ها ، دپارتمان استورها ،فروشگاه های پوشاک ، فروشگاه های کالای توزینی (سوپر پروتین ، قنادی ، سوپر میوه و …. ) ، فروشگاه های آرایشی و بهداشتی ، داروخانه ها ، هتل ها ، مراکز تفریحی و گردشی ، سینماها ، پارکینگ های عمومی و غیره دارند .
به طور کلی استفاده از پوز، باعث افزایش سرعت، کیفیت و سهولت در خدمات رسانی به مشتری و کاهش هزینه های شما در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد شد.

مزایا :

  1. ۱- طراحی سفارشی شده و یکپارچه برای محیط های تجاری خدماتی
  2. ۲- تولید شده با استفاده از قطعات سخت افزاری صنعتی
  3. ۳- بهره گیری از صفحات نمایش لمسی برای کارکرد آسان و سریع
  4. ۴- مقاوم در برابر خطرات محیطی همچون گرد و خاک ، پاشش آب ، ضربه
  5. ۵- عملکرد مطمئن و طولانی مدت
  6. ۶- ۲ برابر طول عمر بیشتر نسبت به کامپیوتر های شخصی ، نوت بوک و All in One
  7. ۷- امکان اتصال به رنج وسیعی از دستگاه های جانبی
  8. ۸- مصرف برق پایین
  9. ۹- هزینه های نگهداری پایین

معایب :

  1. ۱- قیمت بالاتر نسبت به ECR ، Classic POS و کامپیوتر های شخصی
  2. کند بودن نسبت به سایر سیستم ها 
  3. عدم تولید داخلی و گارانتی و خدمات بسیار بد پشتیبانی شزکت های وارد کننده بخصوص ( شرکت ترنا سیستم )
  4. کلاهبرداری های میلیونی با پیشنهاد صندوق رایگان و اتصال به کارت خوان ها 
  5. کلا از طرف مجموعه ما اکیدا توصیه به خرید نمیشود و در صورت اجبار فقط برای کلاینت بودن و در فروشگاه های بصورت تکی توصیه نمیشود .

برای ارسال نظر باید عضو شوید